|
 
Virksomheden.dk

Forside > Markedsføring



Markedsføring

Markedsføring (eller marketing) er en bred betegnelse for alle de aktiviteter, en virksomhed kan foretage for at føre en idé, et produkt eller en serviceydelse sammen med aftagere på et marked. For at en aktivitet kan betragtes som markedsføring, skal den være et skridt i retning af en markedsgørelse - dvs. at det, der ønskes afsat, nærmer sig sine aftagere.

Betegnelsen dækker bl.a. over aktiviteter i forbindelse med produktplanlægning, markedsundersøgelse, produktudvikling, prisfastsættelse, distribution, markedsmodning, konkurrentanalyse, reklame, PR, emballage, tryksager, merchandise, kampagner, o.m.a.

Markedsføring er utroligt vigtig for en virksomhed, specielt en ny virksomhed. Det er klart at hvis ingen ved at dit produkt eksistere så er der ingen der køber dit produkt. Bla. internettet har givet mange nye muligheder for at lave markedsføring.

Her er en række gode råd til markedsføring:

Netværk - Brug dit netværk. Send en email ud til dem du kender, og fortæl at du er startet op, og hvilken ydelse du sælger. Bed dine venner sende det videre til jeres venner.

Visitkort - Sørg for at få lavet nogle visitkort som du kan dele ud og ligge de rigtige steder.

Messer - Messer kan være et godt sted at få sit buskab frem

Hjemmeside - At få lavet en hjemmeside er nok det aller vigtigste for en virksomhed. En hjemmeside giver masser at mulighed for at blive set, og giver kunder mulighed for at læse om dine produkter/ydelser. Det er dog vigtigt at din hjemmeside også bliver fundet. Det er ikke nok at du bare lægger din hjemmeside op på internettet.

Søgemaskineoptimering - Søgemaskineoptimering kan give flere besøgende til din sige. Søgemaskineoptimering går ud på at sørge for at ens side bliver fundet, når der søges på Google eller andre søgemaskiner. Der er rigtig mange måder at lave søgemaskineoptimering, så hvis det ikke er noget du selv ved noget om, så er der mulighed for at få en søgemaskineekspert til at sørge for det.

Skriv artikler - Hvis du skriver gode artikler, så kan du få diverse nyhedsmedier til at linke direkte til din hjemmeside. Ikke nok med at du får god trafik på den måde, men det vil også have god indflydelse på din søgemaskineoptimering. Hvis du skriver gode artikler, så skal du nok blive fundet og læst.

Adwords - Google Adwords er rigtig god til online markedsføring. Google Adwords giver dig mod betaling adgang til at dine reklamer bliver vist på google´s hovedside og på de sider som bruger Google Adsense. Fordelen ved Google Adwords er at dine reklamer kun bliver vist når internet brugeren er i gang med at søge efter noget som relatere til din ydelse eller dit produkt. Du vælger selv på hvilke søgeord din reklame skal komme frem.

Sociale Medier - Sociale medier gør det muligt at kommunikere direkte med sin målgruppe. På et socialt medie har folk typisk indtastetoplysninger om sig selv, hvilket gør det muligt at segmenterer sin markedsføring bedre.

Twitter - Twitter giver dig mulighed for at sende små status opdateringer på op til 140 tegn, som kan ses af de personer som har valgt at “følge” dig. Hvis du har noget godt at sige, så vil du over tid få mange til at holde øje med hvad du skriver.

Facebook - Over to millioner danskere i dag har deres egen facebookprofil. Der er mange forskellige måder at bruge Facebook på som led i sin markedsføring. Man kan som ved Adwords, købe sig til søgebestemt reklamere på Facebook. Du har også mulighed for at målrette din markedsføring efter segmenter som alder, land, by, uddannelse og meget mere. Den mulighed har du ikke via Adwords. Du har også mulighed for at oprette for din virksomhed, som folk kan blive “fans” af. Det giver dig mulighed for at kommunikere direkte med dine “fans”. Du har også mulighed for at gå ind og blive "fan" i andre grupper på facebook. På den måde kan alle dem som er på gruppen se hvad du skriver. Det kan være en god måde at lave skjult markedsføring af dig selv.

Nyhedsbrev - Nyhedsbreve er noget du kan bruge når du begynder at få nogle besøgende på din hjemmeside. Du kan så få dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Via email sender du så i gang imellem information om nye tiltag.

Affiliate Markedsføring - Affiliate markedsføring er lidt som Adword. Du tilmelder et affiliate program hvor forskellige internetportal, så giver mulighed for at dine reklamer bliver vist på jeres hjemmesider. I modsætning til adwords så betaler du normalt per salg, hvor du med Adwords betaler pr. klik. Affiliate kan derfor være en måde at få salg som du ellers aldrig havde fået, og samtidig kun betale for de salg, som du får.

Viral markedsføring - Viral markedsføring udnytter internetbrugernes tendens til at videresende sjove, skøre, interessante groteske beskeder til hinanden. Tidligere foregik dette viaemail, men i takt med den stigende brug af sociale medier, er viral markedsføring ikke blevet mindre interessant. Derfor kan en succesfuld viral kampagne sprede sig til utrolig mange brugere helt af sig selv, typisk er der tale om et spil, en video eller et link til en hjemmeside.Viral markedsføring kan derfor anses som moderne mund til mund kommunikation.

Video - Video anvendes i stigende grad som led i virksomheders online markedsføring. Med video har du mulighed for at formidle dit budskab på en fangende og interessant måde til brugeren på din hjemmeside, eller ligge dem på YouTube. Hvis du kan lave en video som folk gerne vil se, så er der virkelig mulighed for at få billig reklame. Via mund til mund metoden kan du virkelig komme ud til mange personer hurtigt.

Pressemeddelelser - Pressemeddelelser kan give dig gratis omtale i troværdige medier, og dermed skabe øget kendskab til din virksomhed.

Love om markedsføring

Det er ikke al markedsføring, der er lovlig. Derfor skal du sørge for at have tjek på markedsføringsloven. Hvis du er i tvivl, kan du kontakte Forbrugerombudsmanden med dit konkrete forslag til markedsføring.
God markedsføringsskik ændrer sig hele tiden i takt med samfundets almindelige udvikling. I markedsføringsloven er de vigtigste regler dog slået fast. Reglerne inkluderer bl.a.:

  • Den erhvervsdrivende skal handle i overensstemmelse med god markedsføringsskik
  • Den erhvervsdrivende må ikke give forkerte, vildledende eller mangelfulde oplysninger for at få forbrugere til at købe varer eller tjenester
  • Der er regler for, hvordan man skal angive priser
  • En markedsføring ikke må være unødigt påtrængende, generende eller krænkende - og især ikke over for børn og unge
  • Der er nogle typer konkurrencer, der ikke er tilladt
  • Der er regler for, hvad en brugsvejledning skal indeholde, for udsendelse af markedsføringsmateriale, og for hvordan en garanti skal udformes
  • Endelig er det forbudt at bruge reklame, der ikke klart fremstår som en sådan











Du er her: Markedsføring - Alt om opstart af virksomhed

Afgifter - Afskrivning - Aktieselskab - Anlægsaktiv - Anpartsselskab - Bestyrelse - Bevilling - CVR-nummer - Egenkapital - Faktura - Goodwill - Hensættelse - Hjemmeside - Interessentskab - Iværksætter - Kreditnota - Kvittering - Markedsføringsloven - SE-nummer - Selskabsskat - Visitkort - Webhotel - Årsrapport - Virksomheden -